آخرین اخبار از فصل سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم و عکس جای خالی دختران | نتیجه کنکور پسرانه افغانستان اعلام شد ۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است کمیته بررسی جنگ آمریکا در افغانستان آغاز به کار کرد سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت بیش‌از ۸۵۸ هزار مهاجر به افغانستان خبر داد کشف بمب ۴۰۰کیلوگرمی در سرپل افغانستان (۲۸ تیر ۱۴۰۳) ۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون سیل در ننگرهار افغانستان ۱۳۰ کشته و ۴۱۰ زخمی برجای گذاشت طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند کمبود بودجه؛ کمک‌های برنامه جهانی به نیازمندان افغانستان را کاهش داد فرماندار تایباد از آمادگی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ خبرداد نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم زیر علم‌های شهر، جان‌ها فدای عباس (ع)
سرخط خبرها

ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند

  • کد خبر: ۲۳۱۷۱۲
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند
شاعر و پژوهشگر افغانستانی با بیان اینکه افغانستانی‌ها امام‌خمینی‌(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند، گفت: حرکت سیاسی امام‌خمینی‌(ره) آغازگر یک بخش اساسی قیام‌ها در جهان اسلام به‌خصوص در افغانستان بود.

سیدابوطالب مظفری، شاعر و پژوهشگر نام‌آشنای افغانستانی، در گفت‌‌وگو با شهرآرانیوز درباره علت محبوبیت امام‌خمینی‌(ره) در میان مردم افغانستان گفت: قبل از اینکه جهان اسلام به صورت ملت‌های از‌هم‌جداشده دربیاید، امت اسلامی تقسیمات خاص خود را داشت. یعنی جهان تشیع در حوزه فقه اسلامی و تفکر اسلامی به شکل دیگری تقسیم می‌شد.

او ادامه داد: در دو عالم تسنن و تشیع، هرکدام رهبران مخصوص به خود و قوانین مخصوص به خود را داشتند. در آن قاعده جهان تشیع توسط فقهای جامع‌الشرایط اداره می‌شد و حکم آن‌ها در سراسر بلاد اسلامی متاع بود. این موضوع هم مطرح نبود که این عالم یا مجتهد مربوط به کدام گوشه از جهان اسلام است.

مظفری با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام(ره) به عنوان یکی از مجتهدان جامع‌الشرایط در افغانستان مقلدان زیادی داشت، گفت: با شروع انقلاب اسلامی این گرایش بیشتر هم شد و بعد از انقلاب بود که مهاجرین افغانستانی به ایران آمدند.

این پژوهشگر افغانستانی خاطرنشان کرد: همان گرایش فقهی که نسبت به امام وجود داشت، هنوز هم وجود دارد که به نظر یک چیز بسیار طبیعی است که جامعه تشیع مهاجر به دلیل اینکه آن‌ها مقلد ایشان بودند و عموم افغانستانی‌ها اعم از شیعه و سنی ایشان را به عنوان رهبر سیاسی جهان اسلام می‌شناختند، لذا به ایشان ارادت داشتند و همچنان یاد و نام ایشان را گرامی می‌دارند.

مظفری در پاسخ به این پرسش که امام چه تاثیری بر انقلاب مردم افغانستان داشته است، گفت: اصولاً با تفکر انقلابی و حرکت‌های آگاهی‌بخش امام‌خمینی(ره) در ایران و البته با سابقه‌ای که در جهان اسلام از حرکت‌های سیدجمال به این طرف شروع شده بود، جهان اسلام گرایش سیاسی علیه استکبار و استعمار پیدا کرده بود و این گرایش سیاسی با پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسید و وارد فاز عملی خود در جهان اسلام و افغانستان شد.

او تاکید کرد: به نظر من حرکت سیاسی امام‌خمینی(ره) آغازگر یک بخش اساسی قیام‌ها در جهان اسلام به‌خصوص در افغانستان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->